Update 15: Plug Me In: Van Bangladesh naar Myanmar
Sinds 15 maart 2016 ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact.
Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en hierdoor reis ik dus niet direct naar Australië. Het doel van de reis is om erachter te komen hoe duurzaamheid toegepast kan worden in het dagelijks leven. Daarom bezoek ik in alle landen die ik aandoe projecten die actief zijn op dit gebied. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van de reis.
Vast in Bangladesh
Tien dagen moest ik verblijven in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, om te wachten op mijn nieuwe visum voor India. Echt uitzitten was dat niet, want de stad is zeer interessant. Vooral de wijken in Old Dhaka zijn de moeite waard om te bezoeken. Overal waar je loopt, heb je continu het idee dat je in de weg loopt voor iedereen die daar aan het werk is. Er wordt allerlei werk verricht en op de lokale markten zie je dat terug aan de spullen die er te koop zijn; van prikkeldraad tot cement en koeienogen. Ook op de rivier gaat dat verder, kleine gondels varen af en aan om materialen en mensen te vervoeren.
Op het randje
Toen ik mijn visum had ontvangen kon ik terug naar India en zou ik om Bangladesh heen rijden om Myanmar te bereiken. Daar was haast bij en een goede planning. De ingangsdatum voor Myanmar stond vast en omdat het al een keer was verzet kon het niet nog een keer veranderd worden. Ik had daarom wat speling in de planning opgenomen voor het gevel dat er wat mis zou gaan. En er ging een hoop mis.
Het begon met een lekke band nadat ik een dag of vijf onderweg was. Ik kon het wiel vervangen en Bongaigaon bereiken, waar een host op mij wachtte. In de avond bezochten we een garage om de banden te balanceren en daar werd duidelijk dat er meer aan de hand was. De onderste draagarmen waren versleten. Doorrijden was gevaarlijk, want de wielen leunden naar binnen waardoor ze snel heet worden en afslijten. Enige optie was om de auto te vervoeren naar Guwahati, de dichtstbijzijnde stad. Probleem was dat een sleepdienst niet beschikbaar was en het alleen mogelijk was om de auto op een truck te vervoeren.
Via een uitgegraven helling werd de auto ingeladen en kwam hij een paar uur later in de Assam’s hoofdstad aan. Echter waren de chauffeurs een klein dingetje vergeten: dat de auto ook weer uitgeladen moest worden en hier in de stad hadden ze daar geen tools voor. Ideeën van hun kant bleven ook uit en het probleem werd bij mij neergelegd. Typisch India. We probeerden de auto op een flatbed te rijden maar de helling was te scherp. Ik vond een magazijn met een platform die net wat lager was dan de truck en hoopte dat de auto vanaf daar op het flatbad kon. Met wat moeite kwam hij in het magazijn, maar was de helling naar het flatbed nog steeds niet goed. Inmiddels waren de chauffeurs er vandoor en stond de auto vast in het magazijn.
McGyver is er niks bij
De twee daaropvolgende dagen probeerden we van alles. Een helling maken met zandzakken en pallets, een hijskraan sleepte metalen balken mee maar geen van alles gaf de mogelijkheid om de de auto netjes 1.20 meter lager naar de grond te rijden.
Na drie dagen hoopte ik een goede optie te hebben gevonden. Op een treinstation was er een perron met een aflopende helling, dit leek ons de beste optie. We vonden een nieuwe truck die de auto wilde inladen en reden in de avond naar het station. Het duurde vrij lang, want de afstand tussen perron en truck was erg hoog maar om 2 uur in de ochtend stond de auto weer op straat, ongelofelijk. Nu kon de auto voor inspectie naar de garage en kon bevestigd worden dat de armen versleten waren. Deze moesten ingevlogen worden vanuit New Delhi en 5 dagen later was de auto gerepareerd en kon de reis richting Myanmar voortgezet worden.
Bekijk een video van het repareren van de auto hier:
Op weg naar Myanmar
Ik had een aantal dagen speling in de planning opgenomen maar hier zat ik al een week overheen. Gelukkig kon de nieuwe datum iets uitgesteld worden. Er stond mij nog wel een pittige reis door de bergen en moeilijke wegen te wachten. Daarover volgende maand meer.
Flinndal steunt het project Plug Me In
Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complex en Q10 Forte. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl.
Aanbevolen producten
Lees ook
Lees ook
Wat kunnen we leren van de Blue Zones?
De Blue Zones: plekken op de wereld waar mensen tot op hoge leeftijd gezond blijven. Wat zijn hun geheimen? Wij vertellen het in deze blog!
Lees meer Lees meerHoeveel vitaminen gaan er tijdens het koken verloren?
Gaan er tijdens het proces van koken en blenden niet veel nutriënten verloren? Laten we eens kijken hoe dat zit!
Lees meer Lees meerDit beïnvloedt de aanmaak van vitamine D
Verschillende factoren kunnen de aanmaak van vitamine D beïnvloeden, zoals je leeftijd of BMI! In deze blog lees je meer over deze verschillende factoren en hun invloed op jouw vitamine D-productie.
Lees meer Lees meer