Plug Me In: Van Zwitserland naar Duitsland
Sinds 15 maart ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact. Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en reis ik dus niet direct naar Australië. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van mijn reis.
Inmiddels ben ik aangekomen in Gelting in het noordwesten van Duitsland, dicht tegen de Baltische zee en de Deense grens maar daarover later meer want in de afgelopen maand is er een hoop gebeurd. Ik heb vier landen bezocht en ruim 4.000 kilometer afgelegd. Bij mijn vorige blog eindigde ik in Zwitserland en daar pak ik het nu ook weer op.
Zwitserland: Kompotoi en Eaternity
Een interessant project dat ik bezocht was Kompotoi. Je hebt vast wel eens op een festival in een dixi gezeten. Ze stinken vaak, zien er niet mooi uit en met de uitwerpselen wordt na afloop niks gedaan. Erg zonde wat in de ontlasting zit een hoop bruikbare energie. Kompotoi heeft daar het antwoord op: een tof uitziende toiletcabine van hout. De ontlasting wordt verzameld, gescheiden en vervolgens wordt er compost van gemaakt. Na twee jaar kan de energie dan weer terugkomen naar het festival en wordt de cirkel gesloten.
In Zurich bezocht ik Eaternity. Zij hebben een intelligent software systeem bedacht waarmee restaurants de Co2 uitstoot van de maaltijden kunnen achterhalen. Zo kunnen ze niet alleen de uitstoot verminderen maar ook klanten duurzame keuzes laten maken wanneer zij maaltijden uitkiezen.
Italië: Nog niet optimaal voor elektrische auto's
Na Zwitserland ging ik naar Italië, ik kwam aan in Milaan. Het was een graadje of 25 terwijl ik twee dagen daarvoor nog in de sneeuw zat. Het mooie van mijn reis is dat elke dag een totaal andere ervaring is. Italië is nog niet optimaal voor elektrische auto’s. Laadpalen vind je alleen in de grote steden en het elektriciteitsnetwerk is onbetrouwbaar. Het kwam vaak voor dat de laadpaal er na enkele minuten mee stopte omdat hij overbelast wordt, de enige oplossing is om de laadkabel er uit te halen, een kwartier wachten totdat de paal zichzelf reset en weer opnieuw inpluggen. Het kan voorkomen dat je deze handeling meerdere malen moet herhalen. Zo heb ik een nacht in Parma in de auto moeten overnachten.
Oostenrijk: Wohnwagon en het Vollpension
Oostenrijk, het volgende land wat ik aandeed is een zege op het gebied van elektrisch rijden. Laadpalen vind je overal en het netwerk is betrouwbaar. In Wenen verbleef ik drie dagen en bezocht ik andere andere de Wohnwagon, een off-grid caravan die volledig zelfvoorzienend is. Energie wordt opgewekt met zonnepanelen en opgeslagen in een batterij, van de ontlasting wordt compost gemaakt en alle materialen worden lokaal gevonden en bewerkt.
Het Vollpension is een lunchroom waar oma’s taarten bakken en serveren. Hiermee biedt het restaurant werkgelegenheid aan mensen die anders geen kans meer hebben op de arbeidsmarkt, duurzaamheid heeft ook een sociaal aspect.
Duitsland: Ontmoeting met het ministerie
Vanuit Oostenrijk reed ik naar Berlijn. Ik had een deadline omdat ik was uitgenodigd door Barbara Hendricks, de Duitse minister van Milieu. Het departement had van mijn project gehoord, was daarvan onder de indruk en wilde mij ondersteunen. Aangekomen in Berlijn kreeg ik te horen dat de minister op zakenreis ging naar Japan, maar zij stuurde haar staatssecretaris Gunther Adler. De ontmoeting was erg interessant. In Duitsland lopen ze voorop op het gebied van duurzame energie. Onlangs waren ze nog in het nieuws, omdat ze op één dag meer duurzame energie hadden opgewekt dan er energie verbruikt werd. Iets waar we in Nederland nog veel van kunnen leren.
Wordt vervolgd
Inmiddels ben ik in Gelting waar ik overnacht in een duurzaam hotel. Mijn volgende doel is om via Scandinavië naar Moskou te reizen. Vanaf Zweden gaat de reis spannender worden, afstanden worden groter, de gebieden dunner bevolkt en de cultuurverschillen groter. Volgende maand hoor je of en hoe ik hier doorheen ben gekomen.
Flinndal steunt het project Plug Me In
Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complex, Q10 Forte en energierepen. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl.
Aanbevolen producten
Lees ook
Lees ook
Wat kunnen we leren van de Blue Zones?
De Blue Zones: plekken op de wereld waar mensen tot op hoge leeftijd gezond blijven. Wat zijn hun geheimen? Wij vertellen het in deze blog!
Lees meer Lees meerHoeveel vitaminen gaan er tijdens het koken verloren?
Gaan er tijdens het proces van koken en blenden niet veel nutriënten verloren? Laten we eens kijken hoe dat zit!
Lees meer Lees meerDit beïnvloedt de aanmaak van vitamine D
Verschillende factoren kunnen de aanmaak van vitamine D beïnvloeden, zoals je leeftijd of BMI! In deze blog lees je meer over deze verschillende factoren en hun invloed op jouw vitamine D-productie.
Lees meer Lees meer